SEO w czasie pandemii – dlaczego właśnie teraz?

Optymalizacja stron internetowych (Search Engine Optimization, SEO) jest jednym z najskuteczniejszych elementów strategii marketingowej online dla małych i średnich przedsiębiorstw. Opiera się na optymalizacji witryny pod kątem oczekiwań odbiorcy, celu marketingowego firmy, a także algorytmów wyszukiwarki Google.

Głównym założeniem SEO jest zwiększenie widoczności witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania, co przekłada się na konkretne korzyści w postaci wzrostu liczby odwiedzin strony internetowej, zaś większy ruch oznacza potencjalnie lepszą konwersję. Mając to na uwadze można lepiej zrozumieć, dlaczego właśnie SEO jest obecnie dobrym rozwiązaniem dla małych i dużych przedsiębiorstw.

Dlaczego SEO ma teraz tak duże znaczenie?

W obecnej sytuacji zdecydowana większość konsumentów poszukujących produktów lub usług skierowała swoją aktywność na działanie w sieci. Internet stał się właściwie jedynym medium umożliwiającym komunikację między firmą a klientem. Oferując swoje usługi lub sprzedając produkty online można między innymi:

  • utrzymać dotychczasowych klientów, przekierowując ich ruch na tryb online;
  • pozyskać nowych klientów – np. jeżeli do tej pory nie mieli swojego dostawcy konkretnej usługi lub ich dotychczasowy dostawca zamknął działalność;
  • zachować zaufanie do marki – stała obecność oraz utrzymanie widoczności strony internetowej sprawia, że odbiorcy traktują markę jako solidną – opierającą się sytuacji kryzysowej.

Można wyciągnąć z tego wniosek, że w sytuacji, w której świat się zamyka, a odbiorcy jeszcze więcej czasu spędzają online, konieczne jest zadbanie o widoczność swojej firmy w sieci. Warto przy tym odejść od postrzegania SEO jako pozycjonowania strony na konkretną listę fraz kluczowych. Chcąc dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców, należy skoncentrować się na pozycjonowaniu wielowymiarowym i budowaniu widoczności witryny na chmurę wyrażeń. Użytkownicy poszukują przecież informacji, produktów bądź usług korzystając z różnych kanałów i wprowadzają zróżnicowane zapytania do wyszukiwarki.

Ponadto optymalizacja stron internetowych pozwala reagować zarówno w perspektywie krótko-, jak i długoterminowej. Aktualnie można zaobserwować wśród zachowań konsumentów odwrót od tradycyjnych działań zakupowych w sklepach stacjonarnych. Dlatego w perspektywie krótkoterminowej można skupić działania SEO na budowaniu świadomości marki i aktywnej społeczności wokół niej. W przyszłości ruch tej zaangażowanej społeczności można będzie przekierować na inne poza wizerunkowymi cele, np. sprzedaż konkretnego produktu, usługi, pozyskiwanie leadów.

Dlaczego nie warto rezygnować teraz z SEO?

Myśląc o działalności małych i średnich przedsiębiorstw nie należy rozpatrywać jej w perspektywie najbliższych 1-2 tygodni, ale zastanowić się nad tym, co będzie za 3-4 miesiące, gdy – miejmy taką nadzieję – sytuacja powoli zacznie wracać do normy. Optymalizacja strony internetowej jest procesem długofalowym i rezygnacja z SEO może odbić się niekorzystnie na Twojej witrynie nie od razu, ale właśnie za 3-4 miesiące, gdy widoczność w sieci będzie miała kluczowe znaczenie dla biznesu.

Mając tego świadomość, warto przemyśleć zbyt pochopne rezygnowanie z SEO i pracować raczej nad aktywnością biznesu w internecie, ponieważ:

  • Twoja konkurencja będzie rosła w siłę, jeśli się poddasz. Już można odnotować wzrost liczby nowych sklepów online.
  • Pandemia minie – to pewne, a Twój biznes musi być gotowy na to, co się stanie po jej wygaśnięciu.
  • Nie możesz dopuścić do utraty zaufania wśród swoich Klientów. Jest to jedna z najcenniejszych wartości, jaką obecnie masz. Budowanie zaufania klientów do marki trwa latami i wiąże się z licznymi działaniami oraz kampaniami. Istnieje ryzyko, że rezygnując z widoczności w sieci, stracisz to, na co pracowałeś bardzo długo.

W obecnej sytuacji może nie być opłacalne rezygnowanie z SEO, zaś większa koncentracja działań właśnie w tym obszarze może przynieść korzyści. Optymalizacja stron pozwala nie tylko poprawić widoczność witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania. Umożliwia też utrzymanie zainteresowania firmą wśród konsumentów i wspiera biznes – w szczególności małe i średnie przedsiębiorstwa – w utrzymaniu możliwie najbardziej stabilnej pozycji w danej sytuacji. Reagując teraz szybko, zyskujesz przewagę konkurencyjną nad tymi, którzy jeszcze się zastanawiają, czy działać i jak działać.