Marketing online w dobie COVID-19

Obecnie panująca sytuacja, związana z powstrzymywaniem rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 na świecie, mocno wpłynęła na zmianę zachowań konsumentów. To ona właśnie jest jednym z najtrudniejszych do uchwycenia obecnie wskaźników, jakie należy mieć na względzie w strategiach marketingowych online dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Przewidywanie reakcji klientów na zmiany związane z np. nowymi obostrzeniami rządowymi, wirtualnymi akcjami społecznymi ma znaczenie dla dostosowania biznesu do nowych potrzeb.

 

Zagrożenia i szanse dla małych i średnich przedsiębiorców

Chcąc spełnić oczekiwania i odpowiedzieć na potrzeby swoich odbiorców, mali i średni przedsiębiorcy stają przed koniecznością przeprojektowania swojej oferty. Muszą rozważyć, jak przy wykorzystaniu własnych zasobów i zaplecza logistycznego działać dalej. Do tego dochodzą zagrożenia, takie jak:

  • przedłużający się „lockdown”, a więc dla niektórych przedsiębiorców wydłużenie okresu zamknięcia działalności firmy,
  • ewentualne trudności z płynnością finansową, wywołane przez znaczny spadek lub brak przychodów,
  • ograniczenia w zespole pracowniczym, z powodu osób przebywających na obowiązkowej kwarantannie lub opiekujących się dzieckiem,
  • problemy z dostawą lub wysyłką, spowodowane wzmożonym korzystaniem wielu podmiotów z tego rodzaju usług.

 

W obliczu takiej sytuacji i tych zagrożeń właściciele wielu małych i średnich przedsiębiorstw mogą zastanawiać się nad zasadnością działań strategii marketingowej online. Odpowiednie jej przygotowanie oraz realizowanie może być szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw na utrzymanie zainteresowania odbiorców ofertą - a co za tym idzie pozyskiwanie klientów i uzyskanie przychodów.

 

Strategia marketingowa online – jakie rozwiązania warto wziąć pod uwagę?

Internet daje ogromne możliwości konsumentom. Wykorzystują oni sieć do poszukiwania informacji, wymiany zdań i realizowania potrzeby kontaktu z innymi, a także do poszukiwania miejsc, gdzie można dokonać zakupu bądź skorzystać z usługi. Podobnie jak konsumenci, również przedsiębiorcy, dzięki internetowi mogą skorzystać z wielu rozwiązań umożliwiających dotarcie do odbiorcy i promocję swojej firmy oraz jej oferty. Na strategię marketingową składa się szereg elementów, a każdy z nich - dla osiągnięcia pożądanego celu biznesowego - musi być spójny z całą koncepcją strategii marketingowej i skupiony na potrzebach odbiorcy.

 

W obecnej sytuacji, przy ograniczonych środkach budżetowych, niektóre kanały komunikacji marketingowej są szczególnie atrakcyjne, np.

  • Blogi – umożliwiają publikację aktualnych treści, które mogą najbardziej interesować konsumentów, np. poradniki dotyczące samorozwoju w warunkach online. Są też świetnym kanałem komunikacji z klientami i pozwalają budować społeczność wokół marki.
  • Strony internetowe – wartościowy, a przede wszystkim zaktualizowany content ma teraz jeszcze większe znaczenie niż kilka miesięcy temu. Użytkownicy dokładniej zapoznają się z zawartością strony przed dokonaniem zakupu, warto więc ją dobrze uzupełnić, ale też zadbać o takie jej aspekty jak m.in. intuicyjna nawigacja, szybkie ładowanie się strony, atrakcyjnie zaprezentowany tekst, prosta ścieżka zakupowa, możliwość różnych metod płatności online. Jeśli przydałoby Ci się teraz takie wsparcie webmasterskie, to możemy je zapewnić - skontaktuj się z nami i powiedz, w jakim aspekcie działania strony możemy Cię wesprzeć.
  • Newslettery – pozwalają utrzymać ciągły kontakt z klientami, prezentować nowe rozwiązania firmy, pomocne w bieżącej sytuacji.
  • Social media – umożliwiają budowanie zaangażowanej społeczności. Ponadto, ponieważ ludzie są zmęczeni i zestresowani obecną sytuacją, przedsiębiorca może ten kanał wykorzystać na mniej formalne wiadomości, które trafią w potrzeby konsumenta inne niż zakupowe, np. wymiana doświadczeń, udzielanie porad, zapewnienie wsparcia.
  • Wydarzenia i konferencje online – dają możliwość spotkania w gronie ekspertów, ale też realizowania niektórych usług zdalnie – na odległość. To rozwiązanie konieczne w czasie kryzysu, pozwalające mimo przeciwności na spotkania z klientami.
  • Webinary- rozwiązanie budujące wizerunek eksperta i autorytetu oraz zwiększające zaufanie. Poprzez szkolenia dla pracowników lub dla klientów możesz dzielić się wiedzą i pomagać - osobom z branży, pokazując jakie rozwiązania stosować, zaś klientom - np. prezentując obsługę swoich produktów.
  • Optymalizacja stron internetowych – według naszej wiedzy aż 80% firm, które prowadziły działania reklamowe, chciało już w 2019 roku wdrożyć u siebie rozwiązania SEO. To dobrze obrazuje jak duże znaczenie ma ten obszar marketingu w wyszukiwarkach internetowych.

Promocja w sieci jest obecnie rozwiązaniem o bardzo dużym potencjale konwersji. Właśnie teraz większość Twoich potencjalnych klientów korzysta z internetu nie tylko, żeby zaspokoić swoje podstawowe potrzeby. Przedłużająca się izolacja, związana z ograniczeniem dla wielu osób realizacji dotychczasowych pasji, skłania do szukania w sieci nowych możliwości samorozwoju czy spędzenia ciekawie wolnego czasu. Trafiając ze swoją ofertą w ich potrzeby masz szansę pozyskać klientów, a jeśli chcesz, żeby Cię znaleźli w internecie - musisz pracować nad widocznością swojej firmy w sieci.

0 0